Atrix en Axe lokken de andere sexe met feromonen

Lichaamsgeuren hebben de reputatie van een krachtig afrodisiacum. Berucht is het Broodje Aapverhaal van de discotijger die tijdens het dansen een sjaaltje om zijn bezwete nek draagt waarmee hij, tussen de nummers door, het voorhoofd van zijn danspartners dept. De meisjes zouden zo gefixeerd raken op zijn lichaamsgeur en een onbedwingbare lust krijgen om met hem naar bed te gaan.

Of het de discotijger ooit werkelijk is gelukt, weet ik niet (misschien stinkt hij wel heel erg uit zijn bek), feit is dat de meest banale excrementen (menselijke en dierlijke) gebruikt worden om parfums, lotions en deodoranten spannend maken. Nou is het begrijpelijk dat cosmeticafabrikanten niet te koop lopen met hun keukengeheimen over sperma en urine, maar erg gewaagd zijn hun klaprozencommercials ook niet. Twee uitzonderingen: Atrix Lotion en Axe Deo Spray.

Atrix Age Control Lotion. Mooie man in pastelkleurig pak zit bakje koffie te drinken in grand café. Er gaat een vrouw achter hem staan, onzichtbaar buiten kader. Ze legt haar handen op zijn ogen en hij begint grijnzend aan haar vinger te ruiken en te voelen. "Julia?" vraagt hij. Niets. "Anna?" Stilte. "Wacht es... Lisa?" Weer niets.

Op de achtergrond slaat een barman het tafereel met berispende blikken gade. "Christine?" vraagt de man in pak, nu duidelijk verontrust (hij zou z'n harem toch wel kennen?). Weer geen antwoord. Dan draait hij zich om en roept geschokt uit: "MOEDER!?" Oftewel: Atrix Lotion is zo erotiserend dat je wel twintig jaar jonger lijkt.

De Deo Spray van Axe. Snelle meid leent spray van vriendje. Op de trap botst ze tegen een andere vrouw op, die haar gelijk bloedgeil aankijkt. Op straat staren huisvrouwen haar flirtend na, op station krijgt ze knipoog van oudere vrouw, in de bus vallen drie schoolmeiden in katzwijm. Thuisgekomen bij haar vriendje smijt ze woedend de deo bus op zijn tafel. Vriendje moet glimlachen, hij is ontmaskerd. Oftewel: Axe okselfris trekt vrouwen zo sterk aan dat ze blind worden voor de drager.

Toegegeven, deze luchtjes blazen frisse wind door de catacomben van de cosmetica-industrie. Maar de provocaties kunnen gemakkelijk verkeerd uitgelegd worden: de man in het Atrix-spotje lijkt niet zozeer verbaasd als wel geïrriteerd, en niet omdat moeder geen Julia of Christine is, maar omdat mams hem in het openbaar versiert ("Alleen THUIS had ik toch gezegd!"). Waarom anders zou de barman hem zo'n gaat-die-dandy-nou-weer-met-zijn-moeder-van-bil blik toewerpen?

En wat te denken van deze interpretatie van Axe's Deo Spray: de meid is niet kwaad omdat ze weet hoeveel sjans haar vriend heeft met Axe, maar omdat zij de hele dag voor lesbo versleten is. Of nog erger: omdat haar vriendje blijkbaar stiekem een homo afrodisiacum gebruikt. Commercials die flirten met incest en homoseksualiteit... Is dat niet wat te gewaagd? Misschien moeten de heren art directors eerst maar eens wat oefenen met een koket spotje over een discotijger met deo sjaaltje.