columns over tv titels

De producentenpower van de Spice Girls

Kromme tenen krijg je ervan: producersbandjes. Nepbandjes die door snelle jongens in elkaar worden geflanst om zakken te vullen. Je herkent ze onmiddellijk aan de Sky Radio sound, de Nico Haak-pasjes, de zondagmiddag uitstraling. Een enkele keer is zo'n bandje zo succesvol dat het de gevestigde popmuziek penetreert: de Spice Girls.

De Spice Girls zijn van kapsel tot teen ontworpen, tot en met bijnamen en archetypen: een sexloze chique (Posh), een infantiele met staartjes (Baby), een lelijke met trainingspak (Sporty), een exotische zwarte (Scary) en een geile rode (Ginger).

Ze verkopen zo goed dat zelfs gerenommeerd popmagazine Rolling Stone de dames op de cover plaatste. Het ironische aan succesvolle nepbandjes is dat de leden gaan geloven dat ze werkelijk wat kunnen. Ook de Kruiden Meiden vergeten dat ze achter de kassa bij AH zijn weggeplukt. Interview op BBC.

Als je ze zo op een rijtje ziet zitten, kwebbelend en giebelend en tetterend, lijken ze nog geen zestien jaar. Toch zijn de dames de twintig ruim gepasseerd, een zekere rijping mag je verwachten dus. Dat zien zij zelf anders: hun boodschap is Girl Power. "Girl Power," leggen ze in plat Londens uit terwijl ze elkaar aan de haren trekken, "is basically being yourself." Dat yourself is een soort 'vlotte meiden lekker gek doen waar je zin in hebt' zijn, bruidsjurken in de Bijenkorf passen ofzo.

En een grote bek hebben. Want de interviewer, een scherpe vent die het niet echt op heeft met lulkoekbandjes, krijgt de hele Meiden Macht over zich heen. "We are not a manufactured band! We make a lot of decisions! We write our own songs! We won a lot of awards! We squeezed the bum of Prince Charles!" krijsen ze verontwaardigd door elkaar heen. Even zijn ze vergeten dat de hele Girl Power door hun producent verzonnen is. Sterker nog, dat zijzelf verzonnen zijn.

De Spice Girls zijn niet alleen in geestelijk opzicht, maar ook qua fysiek uitgeselecteerd om als role-models te fungeren voor premenstruele beugeldragertjes - stuk voor stuk spichtige Tank Girls. Op één na. Om ook nog wat mannelijk publiek te verlokken hebben de producenten Ginger extra geprofileerd.

Deze roodharige Spice Girl heeft dikke tieten die ze bij iedere gelegenheid royaal uit haar decolleté laat puilen. Een oestrogeen wapen. Aan het einde van het interview leunt ze wat achterover waardoor haar borsten beter uitkomen en werpt ze een blik op haar decolleté of alles wel goed zit. Ginger weet het. Straks zijn de Spice Girls passé: op vlotte-meiden-lekker-gek-doen-waar-je-zin-in-hebt van dertig zit niemand te wachten. Dan zal ze haar Kruiden Zusjes keihard laten vallen. Solo verder. Want een zangeres met dikke tieten kan nog twintig jaar mee in de popbizz. Verzonnen of niet. Tit Power.