columns over tv titels

Ivo Niehe's Tros TV Show is onTrossiaans

Sinds Veronica promospotjes uitzendt waarin kopstukken René Mioch en Patty Brard swingend The Young One uithangen, probeert de TROS zich te profileren met Ivo Niehe. Ivo hoeft niet te foxtrotten, maar mag vertellen waarom hij (in godsnaam) al zijn halve leven bij de TROS werkt. "Kan ik heel spontaan op antwoorden. Omdat ik me op een of andere wonderlijke manier verbonden voel met Linda, Jack, Ralph en al die anderen."

Wonderlijk is dat zeker, want Niehe is helemaal niet zo'n Gezicht van de Tros. Hij ziet er uit als een overijverige gymnasiast uit de seventies, spreekt vloeiend Frans, is fan van Koot & Bie en interviewt gasten waar TROS-kijkers nog nooit van gehoord hebben (van Ernest Hemmingway's 108-jarige Cubaanse vissersmaat tot Beach Boys-componist Brian Wilson). Als Ivo naar de kapper zou gaan en die wijsneuzerige grijns van zijn smoel haalde zou ie bij de VARA kunnen solliciteren.

Nou ja, niet overdrijven. Niehe's TV Show (donderdagavond, Ned 2) was weer een vat vol amusement. Eerst worden we verwend met koddige zap-flitsen-van-de-week: man die auto met hoofd optilt, familie die als een kluwen bungee-jumpt, siliconenprinses Lola Ferrari die met het automerk in de clinch ligt (Ivo: "Verkeerde bumpers, haha!"). Daarna krijgt Huub Stapel Ivo's beruchte interviewtechniek over zich heen ("Huub, is het niet zo dat je in die fase van je leven zo wanhopig was dat je het besluit nam om...").

Maar de hoofdgasten waren verrassend on-TROSsiaans: de stemmen achter Tel Sell spotjes. Dat zijn die ellenlange Amerikaanse infomercials die zó beroerd worden nagesynchroniseerd dat ze lachwekkend zijn. Ivo had ontdekt dat deze reclamevorm een cult-status had gekregen en was benieuwd hoeveel opzet er achter de waanzinnige presentatie school.

Veel dus, aldus de in Engeland woonachtige Nederlandse acteurs die de stemmen doen. Ze hadden de grootste lol in hun werk en dikten het accent lekker aan. "Fantastisch! Bel nu! Bel nu!", deed eentje schaterend voor. Hoe meer ze overdreven, hoe beter het verkocht.

Natuurlijk moest Ivo even het professortje uithangen en alle Tel Sell-feitjes oplepelen. "Wist u dat de spotjes in 70 landen in 25 talen uitgezonden worden met een omzet van een half miljard en dat er 'Oscars' op til zijn voor de meest hilarische infomercial!" Maar Ivo had iets extra's met deze Tel Sellers. Het leek wel of hij de ironie herkende waarmee ze hun wanproduct verkochten.

Hij ging zo op het onderwerp in dat hij een zei ingesproken spotje nasynchroniseerde: "Schat wat ongelofelijk fantastisch! Je ziet er opeens een stuk beter uit dankzij de flabbuster!" Kostelijk vonden de Tel Sellers het. En even, heel even was Ivo de Koot & Bie van de TROS.