columns over tv titels

De grenzeloze ambitie van starlets in Tinseltown

Sinds Madonna met wat discopasjes, een hoop blow jobs en een welhaast psychopatisch manipulatievermogen honderd miljoen dollar en een plek in Tussaud wist te vergaren en daarbij vreemd genoeg het respect van feministen won, is het hek van de dam in Hollywood. Duizenden en duizenden plattelandsmeisjes trekken naar Los Angeles in de overtuiging dat 'wilskracht' en enige fysieke 'correcties' hen een handafdruk in het cement van de Walk of Fame zullen opleveren.

Ze gaan in deze queeste zo ver dat je van een obsessie kunt spreken: naast de verplichte orale routine bij de casting director vinden ze het tegenwoordig vanzelfsprekend om zich chirurgisch te laten bijschaven tot een siliconenbabe met hoogrussische jukbeenderen. Kortom: het is even huiveren bij de documentaireserie 'Hollywood Women' op RTL5.

Een vloek voor het feminisme? De voornaamste indruk die de Hollywood Women maken is dat ze het allemaal willen. Of het nu de domme blondjes zijn die over carrière wauwelen (softporno actrice: "There's absolutely nothing that's gonna stop me from being a second Michelle Pfeiffer"), of de gevestigde actrices die belerend op de moordende concurrentie wijzen ("It's so destructive - you have to learn to love 'NO'"), ze zijn allemaal zo verslaafd aan roem dat het gênant is.

Het is moeilijk te zeggen welke categorie de emancipatie het meest voor schut zet. Zo komt de nieuwe garde er bijna trots voor uit dat vlees hun enige troefkaart is; ze wijzen lacherig op hun siliconenvullingen en vertellen trots wat ze er voor over hebben om in Playboy hun benen te kunnen spreiden (Heffner opent deuren in Hollywood die voor eerzame vrouwen gesloten blijven).

De oudere bimbo's en uitgerangeerde actrices daarentegen zitten quasi feministisch over seksisme en onderdrukking te klagen. Zo meent actrice Margot Kidder dat "Hollywood is not filled with stupid bimbo's with no IQ, but with very smart, talented young women who just don't get a chance. And then go and do the Dynasties and the tit lifts. They become victims." Allemaal schapen en slachtoffers?

De programmamaker besteedt opvallend weinig aandacht aan de Hollywood Women die succes boeken met creatieve kwaliteit; scenarioschrijfsters als Nora Ephron, regisseuses als Susan Seidelman en editors als Thelma Schoenmaker. Wellicht omdat vakvrouwen toch ondervertegenwoordigd zijn in Hollywood of - en dat is waarschijnlijker - omdat ze simpelweg niet in het stereotype passen.

Gelukkig doen ook niet alle bimbo's dat. De leukste is Pamela 'Baywatch'. Anderson, wier kunstmatige borsten en lippen haar een blitzcarrière hebben opgeleverd, en die er geen enkel probleem mee heeft dat mensen een vooroordeel tegen haar geestelijke vermogens koesteren. "Now I can't disappoint anybody, can I," lacht ze veelbetekenend. Ze heeft dezelfde, relaxte zelfspot die Marilyn groot maakte en Madonna nooit zal begrijpen.