columns over tv titels

De lullige bloot-tv van Hugh Heffner

Gezien de wildgroei aan pulpzuilen is het eigenlijk raar dat er zo weinig seksprogramma's op de televisie worden uitgezonden. Op RTL+ na, dat in het weekeinde verkleurde softseksfilms uit het vorige millennium opbakt, durft alleen RTL5 het aan om aan de masturbatieve behoeften van de kijker tegemoet te komen. Ze doet dat met Hugh Heffner's videokindje: Playboy Late Night.

Het aardige aan dit programma is dat het tussen de regels door voortdurend wil ontkennen voor welke doeleinden het gemaakt wordt. "Niks geen ordinaire rukbeelden!" fluisteren de makers ons op verontwaardigde toon toe. "Wij van Playboy Late Night maken een sfeervol, informatief programma over erotiek in al haar facetten."

Deze schijn probeert Heffner hoog te houden door de bloot-beelden van de playmates met een flinke klodder vaseline in te smeren - de oudste truc om van platte seks verantwoorde kitsch-erotiek te maken ("mooi bloot is niet vies"). Bovendien laat Heffher de dames uitgekiende babbels oplepelen om hun métier te legitimeren; dus geen confessies over hitsig exhibitionisme, maar goedpraterij en wishful thinking in de trant van "poseren is heel natuurlijk", "'t is een geweldig begin van mijn acteercarrière." Glamourfotografie, die term valt verdacht vaak.

Verder wisselt Heffner de blootbeelden af met 'achtergrondreportages'. Deze items bevatten doorgaans zo veel leugens en lulkoek dat ze gemakkelijk voor camp versleten kunnen worden. Zo kregen we onlangs een sfeerschets te zien van het werk van een Playboy=fotograaf - maar dan wel de geromantiseerde versie van Heffher: dus geen snelle boys met cokeneuzen die modellen koeieneren en seks afdwingen, maar charmante professionals die met veel begrip, warmte en humor het allerbeste uit de dames halen. Kunstenaars zijn het!

Voor het blokje 'informatie' ging Playboy op bezoek bij een Japanse fabriek die, u leest het goed, schaamhaarstukjes produceert - blijkbaar is de werkstress in die cultuur zo moordend dat haaruitval ook op kruishoogte toeslaat - en kregen we de tip mee om extra veel plakspul te gebruiken als we van plan waren met het kruispruikje een duik nemen.

Deze absurde aandachtsafleidertjes duiden natuurlijk niet op moralisme. Ze moeten simpelweg voorkomen dat de adverteerders van dezelfde zuil aanstoot aan het programma nemen en zich terug dreigen te trekken, met als gevolg dat Playboy zelf kan inpakken. Dat is onze goeie ouwe eigen Pin Up Club overkomen.

Weet u nog, dat verschrikkelijk boertige programma van Jef Rademakers waarin hij uit de klei getrokken poldermiepen in postorderlingerie hees? De ranzigheid droop er vanaf. Heerlijk. Jammer toch dat juist deze rioolkunstenaar, die zijn passie voor vunzigheden nooit achter schaampruiken verschuilde, de dupe werd van onze calvinistische hypocrisie.