columns over tv titels

Gluursketches van Sylvia Millecams 'ex

Endemol is zo hongerig naar talent dat het iedere jeugdjournaalvoorleesster, commercialchipseter of quizbordjesomdraaister een eigen, show geeft zodra deze blijk geeft van enige uitstraling. Meestal verdwijnt zo'n uitverkorene dan weer na één seizoen belabberde kijkcijfers van het scherm.

Toch is niet iedere try-out een onverantwoorde stap. Sylvia Millecam bijvoorbeeld, die nu op RTL4 mag stralen in haar eigen show 'Miss Millecam', heeft haar sporen ruimschoots verdiend in ombudssatire 'Ook dat nog'. Met glunderende ogen en een kameleontisch gevoel voor dialecten zet ze haar typetjes neer.

Bekender is Millecam echter vanwege haar exhibitionisme. Ze poseert met zichtbaar plezier in blootbladen en laat zich schalks kieken op mediafeestjes, zonder enige gêne of rechtpraterij. Een zelfverzekerd, intelligent lustobject. Jammergenoeg krijgt haar sex appeal een gênante nadruk in haar show.

'Miss Millecam' is opgebouwd uit een drietal sketches die door Millecam aan elkaar geplakt worden met quasi stand-up grappen. Grappen als: "Vrouwen doen alles om mannen te behagen, ze dragen zelfs een push-up bra. Dat zie ik mannen niet doen!" (Hahaha.) Of: "Pamela Anderson gooit haar borsten in je strijd, ik gebruik mijn eh... haar!" (Hahaha.) En: "Ik koop zulke dure shampoo's, ik heb nu meer vitaminen in mijn haar zitten dan er in een fles Punica gaan!" (Hahaha.) Ontzettend niet leuk dus, ook al verstaat Millecam de kunst om de houterige tekst nog enigszins spontaan te laten klinken.

De sketches die volgen zijn nog een graadje erger: Millecam als een naïeve Brabantse miep die in een bordeel naar de functie van gastvrouw solliciteert; als een Bilthovense kakmadame die over de combinatie van sherry en therapie blaat. Schuifdeurenniveau.

Ze probeert het zwakke materiaal te compenseren met exhibitionisme. In elke aflevering krijgen we wel een borst of kont of schaampluk te zien, sterker nog: sommige sketches lijken speciaal voor voyeuristen geschreven (gefrustreerde huisvrouw die glazenwasser versiert). Maar het bloot krijgt zo pijnlijk veel nadruk. Wordt zelfs gênant.

Millecam heeft al eerder een show gehad, een Nederlandse versie van de Mary Taylor Moore Show. Die was ook heel slecht, maar had geen sex. Waarschijnlijk heeft Endemol Millecam gevraagd om nu al haar vlees in de weegschaal te gooien. Want het studiopubliek mag dan ogen als zijïge theaterliefhebbers die Martine Bijl nauwelijks ontgroeit zijn, de kijker thuis is van een heel ander slag - die kijkt dwars door Millecams kleinkunstjes heen en gebruikt haar blote billengrappen als masturbatievertier. En masturbanten zorgen voor stabiele kijkcijfers.

Andere boosdoener is het creatieve onbenul achter deze show, tekstschrijver Haye van der Heyden. Dat is namelijk de 'ex' van Sylvia. Ik vermoed dat hij haar met flauwe grappen klein probeert te houden, èn haar op afstand nog eens uit de kleren wil krijgen.