Andy wordt verpletterd door allesoplossende Muscle

Soms kan ik echt genieten van mijn vervuilde huis. Van de broeierige schimmelcultuur in de badkamer, van de uitgeharde remsporen in het toilet, van de gemummificeerde vetlaag op het fornuis. Vrij van ieder schuldgevoel of plichtsbesef. Wel besef ik na zo'n meditatief moment hoe vreselijk het leven van een huisvrouw moet zijn. Elke dag weer als een witte tornado door je nieuwbouwkeukentje. Verschrikkelijk. Ook producenten van schoonmaakmiddelen zijn zich bewust van dit kleine leed en vervallen tot de grofste strategieën om schoonmaken als een speelse, geestverruimende, of zelfs erotiserende activiteit af te schilderen.

Strategie 1
Schoonmaken als feest. De makers van Andy hebben het aangedurfd om een jonge moeder dansend met een spons vol zeepsop door het huis te laten zwieren. Feest! Als haar zoon met een gore voetbal en hondestront-Nikes op haar pasgeboende vloer stapt wordt ze alleen maar vrolijker - ze kan nu immers opnieuw gaan dweilen! Opvallend is dat zelfs de bloempotten glimlachen bij haar grote schoonmaak; kennelijk schatten de makers de belevingswereld van de gemiddelde huisvrouw op het peil van een telekidkleuter.

Dat blijkt ook uit een afwascommercial van Sun. Hierin begint een huisvrouw zowaar met een vaatwasmachine over vieze theekopjes te babbelen! Hebben deze vrouwen een zodanige verstandsvernauwing opgelopen van hun eenzame gesloof, dat ze contact zoeken met de huisraad?

Strategie 2
Schoonmaken als drug. De Dixan-trip. In dit spotje zien we een huisvrouw teleurgesteld bij een pasgewassen handdoek jammeren. De chocoladevlek is er niet helemaal uitgegaan! Geen nood: uit de handdoek komt opeens De Dixangeest, een overjarige gigolo in wit pak. Hij neemt de huisvrouw mee naar een microscopisch universum in die handdoek, waar textielvezels als boomtakken om hen heen kronkelen. Samen zijn ze er getuige van hoe Dixan de vlekken alsnog oplost. Zelfs met paddestoelen krijg je zo'n wonder niet te zien!

Ook bedwelmend is de Touch & Fresh-reclame. Een huisvrouw drukt op deze luchtververser en terwijl de damp zich om haar hoofd verspreidt, snuift ze die diep op. Volledig ontspannen - zeg maar gerust stoned - gaat ze vervolgens op de keukentafel in een glossy bladeren. In hogere sferen wordt het huis vanzelf schoon.

Strategie 3
Schoonmaken als afrodisiacum (geilmaker). Heel gewaagd is de Dubro-commercial. Een man en vrouw staan samen romantisch de afwas te doen in de keuken, met gedempt avondlicht. "Er zijn van die avonden die gelijk goed beginnen," zegt de voice-over veelbelovend. En jawel hoor. Ze drukt haar borsten tegen zijn rug en knijpt een flinke kwak sperma uit de Dubrofles. "Dat verwijdert het vet niet alleen maar lost het ook nog op," gaat de stem verder. De vrouw laat nu haar handen het afwaswater in glijden, op zoek naar zijn lul. Maar die is inmiddels opgelost.

Ook erg erogeen is een spotje van Dreft. Een huisvrouw bekijkt een bloese in een boetiek en vraagt de verkoopster hoe ze de kleuren goed kan houden. Voordat deze kan antwoorden komt een sexy mannelijke klant tussen beide. "Dat zou ik óók wel eens willen weten," flirt deze urbane Camelman met de huisvrouw. "Met Dreft," mompelt de verkoopster nog, maar het loopt de huisvrouw al dun tussen de benen. Een flirt! Hoe lang was dat wel niet geleden. Toch maar vaker Dreft gebruiken.

Ik persoonlijk raad huisvrouwen aan om uitsluitend naar commercials van Muscle te kijken. Muscle-spotjes zijn voor huismannen bedoeld en daarom veel betrouwbaarder. Hoofdpersoon is een nerd die iedere keer verschrikkelijk onhandig in de huishouding klooit totdat hij een spuitbus van Muscle aangereikt krijgt. En Muscle - dat weet ik uit eigen ervaring - lost ALLES op. Niet alleen vet, maar alles wat plakt, leeft of gewoon irriteert. Dus bloedvlekken, mayonaise, smeerolie, kleuters. Met Muscle hoef je geen moeite meer te doen. Alleen met Muscle wordt schoonmaken een echt feest.