Fitnessmagazine Sport & Fitness kweekt Uebermatje

Ik ben mijn journalistenloopbaan begonnen bij een bodybuildingblad. 'MuscleMag' zal ik het maar noemen. Geen parel voor m'n cv, wel dikke pret. Ik had het baantje te danken aan redacteur Jan die er duidelijke ideeën op nahield over de doelgroep: 'Rein jongen, bodybuilders zijn dom, ijdel en smakeloos. Een fijner lezerspubliek kun je je niet wensen!’

Zo kon ik onder de pseudoniemen Dr. Berend van der Laan (fysioloog), Dr. Frank Mijnhart (fitnessconsulent) en Dr. Samuel Boskoop (sportpsycholoog) de grootst mogelijke lulkoek uit mijn duim zuigen over spieren & body. Ik scande een bladzijde Medische Gezinsencyclopedie, klopte de feitjes op met lekker-in-je-lijf kreten et voilà, een artikel was born. God mag weten hoeveel blessures ik heb veroorzaakt.

Inmiddels is MuscleMag ter ziele maar als ik concurrent 'Sport & Fitness' doorblader, gaat het bloed weer kolken door de ad'ren van Van der Laan, Mijnhart en Boskoop.

S&F ziet eruit als een clubblad voor portiers waar te veel zwart geld in wordt weggepompt. Duur vormgegeven in glossy kleuren, maar stilistisch op jeugdhonkniveau. Op de cover prijkt een foto van een dubbelgespierde proleet met daaronder in koeieletters: 'The ultimate test of strenght'. Geen abonnee zal de spelfout opvallen, zeker omdat ze consequent volgehouden wordt en och, 'ultieme krachmeting' hadden ze ook geslikt.

Zoals ieder spierenblad staat S&F vol met gouden dieettips ('Afvallen met speed'), trainingsschema's ('De trainingsfilosofie van Ted P.') en veel 'harde feiten over steroïden'. Fascinerend zijn de onbegrijpelijke, semi-wetenschappelijke analyses van de menselijke fysiologie. Bodybuilders zijn zo geobsedeerd met Het Geheim Achter Veel Spieren dat ze vergeten hoe klein hun IQ is en zich vol overgave storten op verhalen over aminozuren, insulinereceptoren en de 'anti-proteolytische werking van HMB'.

Adverteerders springen hier natuurlijk op in en prijzen hun wonderpillen aan met termen waar zelfs Dr. Berend van der Laan zich nooit aan gewaagd heeft ('Creatine Plus is een stack formula koolhydratenshake met sporen creatine monohydraat!!!'). De reclames staan vol onderstrepingen en uitroeptekens, alsof de fabrikanten vermoeden dat hun autodidactische klanten het lezen nog niet helemaal meester zijn.

Wie de bodybuildsociety wil opsnuiven, mag de fotorubriek niet missen. Oversized gestonewashte spijkerbroeken, platgegelde permanentjes, fluorescerende trainingspakken, tattoos met indianenkoppen, platina enkelkettinkjes. Heerlijk, die smakeloosheid. De atleten kijken met eager-to-please-smile in de camera en houden braaf een exemplaar van S&F in de vuist.

Bodybuilders begrijpen niets van sex-appeal. Ze trainen zich het leplazarus om er geil uit te zien, maar de plassers van de mannetjes lijken steeds kleiner omdat hun lichamen steeds groter worden, terwijl de tietjes van de dames verschrompelen door de strenge diëten.

Om S&F toch nog een masturbeerbare dimensie te geven heeft ze de zogenaamde fitness Centerfolds in het leven geroepen, oftewel siliconenbabes die tweemaal per week naar de bakker joggen. 'Hot! Hot! Hot!' heet de fotoreportage subtiel. En dan maar klagen dat bodybuilding niet geaccepteerd wordt als Olympische sport.

Ik mis mijn gespierde lezerspubliek. Ik mis hun burgerlijke stoerigheid, hun drang tot acceptatie, hun platte fantasieën over Nieuwe Vikingen. Ik heb me leren verzoenen met mijn hogeschoollezers, maar als er straks ene Dr. Berend van der Laan een sportcolumn in Trajectum krijgt en 15 tips geeft hoe je kunt 'studeren zonder rugklachten', ben je gewaarschuwd.