Outlaw bikers zijn niet meer wat ze geweest zijn

Als je aan motorrijlessers vraagt waarom ze zo graag willen leren motorrijden, komen ze steevast met verhalen over contact met de natuur, gevoel van vrijheid en hang naar individualisme. ledere ervaren motorrijder weet dat dit lulkoek is. In Nederland bestaat de natuur uit hagel, natte sneeuw en zure regen. Als je die een keer met 130 hebt ervaren, dank je God als je weer in je Fiat Panda zit.

Dat zogenaamde vrijheidsgevoel zal je helemaal vergaan als de 45 mille doorlopend krediet voor je Harley Davidson Softail Heritage als een molensteen om je nek begint te hangen. En wat het individualisme betreft: kijk eens op een zomerse zondagmiddag op de boulevard van Scheveningen. Daar staan behalve jij nog tienduizend andere individualisten de individualistische motorrijder uit te hangen.

Motorrijden is dus voor idioten. De enige reden waarom je het toch zou moeten doen, is omdat het zo ontzettend geil is. Wie ooit een Harley 1340 cc zonder dempers tussen zijn benen heeft gehad, weet wat voor kick dat geroffel, gebonk en gestamp geeft. Ook de zithouding is cool. Door de lange voorvork en het lage zadel zit je lekker onderuit. Dat maakt een zelfverzekerde indruk.

Let wel, ik heb het over Harleys. Japanse fietsen hebben door hun nette techniek de vibratie-impact van een Mobiletje, terwijl hun modellen een foetushouding afdwingen. Het is Harley of niets.

De oorspronkelijke HD-rijders waren Gewone Jongens. Working class heroes die zich het leplazerus werkten voor hun tweedehands motor en hem dagelijks in en uit elkaar sleutelden. Dat kan niet gezegd worden van de nieuwe generatie HD'ers: yuppen, meiden en bejaarden.

Sinds reclameboys en beursbengels hebben ontdekt dat vrouwen meer geilen op een motor dan op een autotelefoon, schaffen ze voor grof geld fabrieks-Harleys aan om dan met een stijve stapvoets langs terrasjes te cruisen. De laatste yuppentrend is om een Harley voor zestig mille op smaak te laten maken en vol high-tech accessoires te hangen; een doodzonde in de ogen van de Gewone Jongens.

De yuppen zijn uitgesproken zondagsrijders en halen hun paard pas van stal als de mussen van het dak vallen. Je kunt ze herkennen aan de voorgeschuurde leren broeken en de te goed opgepoetste bikes, die ze steevast van hun standaard laten lazeren.

Haaks op deze vulgaire categorie staat het streven van de Ladies Only Tours, die vrouwvriendelijke Harley-vakanties door Amerika en Canada organiseren. De vraag is of dat kan. De dames zullen in de Rocky Moutains ongetwijfeld biker-gangs aantrekken die niet uit tamme Rob de Nijsen bestaan, maar uit Klan-leden die in hun vrije tijd zwarten lynchen, speed smokkelen en dames op Harleys verkrachten.

Ook de hordes bejaarden die sinds kort de States per HD doorkruisen, komen zichzelf tegen. Deze bevolkingsgroep is driftig bezig het stigma van verschrompeld libido af te schudden. Het zal niet zozeer hun hormoonspiegel zijn die hen parten gaat spelen tijdens de toertochten van duizenden kilometers, alswel alle overige ouderdomskwaaltjes: de één rijdt met een infarct de Grand Canyon in, de ander verdwaalt na een noodplasstop in de Nevada woestijn, een derde krijgt een hernia tijdens het opstijgen. En dan hebben we het nog niet eens over de bijzienden.

Het is te hopen dat de teloorgang van het Harley-machismo een halt wordt toegeroepen. Straks kan geen Hells Angel zich nog met goed fatsoen op straat vertonen. En als de overheid volgend jaar fluorescerende jasjes en reflecterende integraalhelmen gaat verplichten, zal de Gewone Jongen meer ego kunnen halen uit een Fiat Panda. Met autotelefoon.