Infomercials maken opklapbare spierwip onmisbaar

In de reclamewereld bestaan er twee soorten prijzen: de Effï's en de Lampjes. De Effi's worden uitgereikt aan reclamemakers die de meest effectieve - dus lucratieve - Reclame van het Jaar verzonnen hebben; de Lampjes zijn voor de makers van de meest originele, creatieve advertentie. Je zou die Lampjes als een soort ego-sussers kunnen beschouwen, in het leven geroepen voor geesten die eigenlijk de ambitie koesteren om verheven kunst te maken, maar hun ziel nu eenmaal aan de duivel verkocht hebben.

Gelukkig bestaat de reclamewereld voornamelijk uit vaklui die zich niet schamen voor hun wanprodukt en de banaliteit zelfs tot kunst weten te verheffen. Kijk maar naar de Commerciële Boodschappen, 's middags op RTL5. Commercie als surrealistisch volkstheater.

Krijg je bij Loekie de Leeuw hoogstens 30 seconden de tijd om van een produkt te proeven, de makers van de Commerciële Boodschappen nemen alle gemak. Een half uur is niks. Ze nodigen ons uit om er echt voor te gaan zitten. Effe een sigaretje, effe een sherrytje. Om onze aandacht te trekken hebben ze in plaats van ordinaire verkopers verkoopartiesten ingehuurd. Method actors met charisma en visie, die geloven in hun professionele leugens en leven voor hun produkt. Total commitment.

Vanzelfsprekend sluit hun imago naadloos aan bij de doelgroep. Voor de boulimia's is er-een Jane Fonda-kloon met permanentje en anorexia, die beweert dat je met een opklapbare spierwip 100 kilo overgewicht kunt kwijtraken. "Het is mij ook gelukt!" zegt ze met liposuctie-wangen. Voor de jagers-op-groot-wild is er een Amerikaanse Piet Bambergen met werphengel die beweert dat je met een peperduur rubberen flubbertje meterslange snoekbaarzen uit de sloot schept. "Ik zweer het je, zulke knoeperts!" lacht hij, terwijl hij een voorgebakken haring van zijn haak rukt.

Ik persoonlijk kick enorm op Mike. Deze veertiger met hamsterwangen, seventies bril en lapjestrui lijkt een gecastreerde huisman, maar is een volbloed verkooppsychopaat. Niemand anders kan met zo'n angstaanjagende overtuiging zulke rotzooi aanprijzen als Mike; van sinaasappelversnipperaars tot tapijtuithollers, van autosleutelrekkers tot luxaflexvouwers. Mike gaat ervoor. Tupperware-presentatie op speed.

De Commerciële Boodschappen ervaar je als een trance. Ze duren zo lang, er wordt zo vaak in herhaald, de verkopers zijn zo bezeten en de a-synchrone nasynchronisatie klinkt zo hallucinatoir. Na drie sherrytjes maakt het je geen reet meer uit WAT aangeboden wordt; dan lijken Jane's Health Riders, Piets rubberen kunstvliegjes en Mike's elektronische marmerwas onmisbare levensvervullingen. Een indrukwekkende prestatie.

Het wordt tijd dat er ook eens wat Effie's en Lampie's beschikbaar worden gesteld voor 'Best Commercial Performance'. Dan zal Rijk de Gooyer ongetwijfeld het Lampje wegkapen, maar de Effi gaat toch echt naar een kanjer van de Commerciële Boodschappen.