Rapper steelt bulders van stand-up comedian

Russell Brand ziet eruit als een volbloed popster. Met zijn lange zwarte manen, ongeschoren smoel en manische blik lijkt hij een Britse Jim Morrisonwannabe. Ook zijn bio past in het plaatje van getormenteerde rocker: seksueel misbruikt in zijn jeugd ontwikkelde hij een zwak voor automutilatie en een bipolaire stoornis, waarna zijn volwassen leven getekend werd door drank- & drugs- & seksverslaving, 11 arrestaties en een mediageilheid die aan het exhibitionisme grenst. Kortom, a tabloid’s wet dream die bij een eerste indruk de nodige weerzin oproept.

Maar Russell Brand is helemaal geen popartiest. Hij is een komiek. En een ontzettend grappige. Hij komt het meest tot zijn recht in zijn stand-up shows waarin hij zijn ‘verbeterpuntjes’ - met name narcisme - ongenadig op de hak neemt. Jammer genoeg wil Russell Brand meer dan stand-uppen. Hij wil de wereld. Op zijn 35e heeft hij al een carrière achter de rug als televisiepresentator, radio-interviewer, columnist, autobiograaf en - eventjes dan - als popzanger.

Inmiddels heeft hij ook zijn lang gekoesterde wens verwezenlijkt: filmster worden. Bijna 20 film- en televisierollen heeft hij op zijn naam staan, waaronder die van hedonistische rockstar Aldous Snow in Forgetting Sarah Marshall (’08) van regisseur Nicholas Stolle. Hij mag deze bijrol nu opwaarderen in de spin-off Get Him to Greek van dezelfde regisseur. Had-ie niet moeten doen.

Aldous is een wandelend rockcliché. Ooit een millionseller die zijn kicks haalde uit stevige rock, verloor hij na één afgrijselijke flop (het ultracommerciële African Child) alle credits bij fans en critici. Vervolgens ging zijn vriendin er vandoor en Aldous zelf aan de sex & drugs. Aaron (Jonah Hill) werkt bij Aldous’ label. Hij is een ware fan, al gruwt hij van sell out African Child. Aaron moet zijn idool nu escorteren van diens vaderland Engeland naar Los Angeles voor een come-back concert. Maar Aldous is niet bijster gemotiveerd. Dus Aaron moet al zijn mindfucktalenten uit de kast halen om de rocker zonder overdosis op de planken te krijgen. En Aaron is geen geboren manipulator.

Een parodie op de rockwereld is linke soep. In de eerste plaats omdat het onderwerp van zichzelf al zo belachelijk is dat het zich moeilijk leent voor uitvergroting. Daarbij is popdecadentie al te vaak gepersifleerd, met als bekendste voorbeeld This is Spinal Tap. Je moet dus wel verdomd scherp uit de hoek komen om hier nog iets origineels mee te doen. Russell Brand was scherp genoeg geweest, maar die is als acteur slechts speelbal in deze slappe komedie.

Slap vooral vanwege regie en montage. Alles is te nadrukkelijk en te sloom verbeeld, waardoor alleen de verbale grappen een kans krijgen (“African Child is the worst thing to happen to Africa since apartheid”). Maar ook de toon van de film rammelt, we springen van ranzig bedoelde seksscènes over naar drugs-zijn-slecht/monogamie-is-goed preken naar misplaatst absurdisme. Tekenend is de openingsscène, de clip van African Child, die hilarisch begint met de kitsch die je bij zo’n ‘geëngageerd’ project verwacht, maar implodeert zodra Aldous een Afrikaanse baby ‘baart’. Juist bij humor moet je weten wat waarom wanneer werkt.

Ook een cruciale factor als het buddy-effect mist zijn doel omdat Aaron te lang een sukkel en Aldous te lang een eikel moet blijven. Verder doet de tenenkrommende art direction de rocksfeer ook geen goed: Snows concert ziet eruit als een zeepreclame van Mariah Carey.

Enige lichtpuntje is rapper Diddy – voorheen Puff Daddy - als platenbaas die het voortdurend over deep mindfucken heeft. Misschien geen Shakespeare-acteur, maar hij heeft zoveel zichtbare lol in zijn zelfparodie dat hij de lachbulders bij Brand wegsteelt. Niet in de laatste plaats omdat Russell even zichtbaar zijn stand-up scherpte verloochent om middels zijn alter ego het grote publiek te bereiken. Get him to the Greek is net zo’n misser als African Child en het is de hoop dat Brand zijn rol ooit zal afbranden in zijn stand-up programma.

Get Him to the Greek
Wannabe rockstar als rockstar