Het levenloze kind in Steven Spielberg

Tot nu toe is Steven Spielberg er altijd in geslaagd om op het koord van sentimenten te balanceren zonder in de afgrond der vette effecten te lazeren. Het geheim van zijn toverformule is overbekend: Spielberg koestert het kind in zichzelf, en weet zo universele emoties op te roepen.

De regisseur is inmiddels echter een verantwoordelijke vader geworden, en zijn werk heeft hierdoor een subtiele, maar gemene metamorfose ondergaan: het perspectief is verschoven van dat van het avontuurlijke kind naar dat van de bezorgde vader.

Het mag duidelijk zijn dat een dergelijke switch een culturele zelfmoord betekent voor de regissseur die beroemd geworden is met zijn familiefilms. En inderdaad, zijn nieuwste megaprodukt 'Hook' is zo dood als een pier.

'Hook' is gebaseerd op het sprookje 'Peter Pan', en draait om een vliegend jongetje dat weigert op te groeien en voortdurend met de piraat James Hook in de clinch ligt. Het was Spielbergs bedoeling om zijn versie zo dicht mogelijk bij het originele verhaal van J.M. Barrie te houden, met twee belangrijke verschillen: Peter is nu volwassen geworden, en is zijn hele jeugd vergeten.

Sterker nog: Peter (Robin Williams) woont nu in New York en is een succesvol, drukbezet advocaat die zijn gezin verwaarloost. ('He has lost the child in himself', aldus de regisseur).

Als tijdens een vakantie in Engeland zijn kinderen door kapitein Hook (leuke, speelse rol van Dustin Hoffman) worden gekidnapt is Peter gedwongen om naar het sprookjeseiland 'Neverland' terug te keren, waar hij geholpen door het elfje Tinkerbell (een irritante Julia Roberts) zijn strijd tegen de piraat hervat. En zichzelf hervindt.

Wat de 'ET' van de jaren negentig had moeten zijn, is op zijn best een gedateerde songloze musical over een schuldbewuste workaholische vader geworden. Gemaakt door de schaduw van een groot regisseur, vol theatraal acteerwerk, belegen grappen en uitgeholde fantasie. Uitsluitend geschikt voor kinderen boven de 65.

Bovendien is 'Hook' verdronken in zijn budget: de peperdure art direction en de zeer ingewikkelde special effects moeten verbloemen dat het kind in Steven Spielberg is afgestorven, maar beklemtonen dit juist. Laten we bidden dat dit voormalige wonderkind zich nooit meer met kinderfilms inlaat, en zijn volwassen talent aanwendt voor thrillers vol haaien en afgerukte benen. Dan kunnen de kinderen ook weer genieten.