Frisse thriller over onfrisse praktijken

Jammer dat zo weinig getalenteerde Nederlandstalige cineasten 'gewone' genre-films willen maken. Thrillers als 'De Lift' en 'Wildschut' waren toch indicaties van internationale kwaliteit. Onze topcineasten willen liever pamfletten maken (Mijke de Jong) of literair provoceren (Theo van Gogh) dan een spannend verhaal vertellen.

Elders in Europa heeft men minder last van pretenties en worden de laatste tijd successen geboekt met 'simpele' low budget thrillers. Denk aan de spannende en geestige Deense thriller 'Nightwatch', over een nachtportier van een mortuarium. Nightwatch maakte zoveel indruk dat hij wekenlang in Springhaver heeft kunnen draaien op mondreclame. Van Schotse bodem komt nu weer zo'n charmante thriller, 'Shallow Grave'. Oftewel: wat doe je met een lijk en een koffer vol geld.

Een arts (Rerry Fox), een journalist (Chrstopher Eccleston) en een accountant (Ewan McGregor) delen een verdieping in een herenhuis. Ze hebben een vierde huurder nodig en kiezen, na een dagje intensief hospiteren, de veertiger Hugo (Keith Allen) uit. "Heb je wel eens iemand gedood?" vraagt de accountant gekscherend. Hugo antwoordt ontkennend maar toch is er iets vreemd aan die man. En verdomd, de volgende dag vinden ze hem dood op bed. Diagnose: zelfmoord. Even willen ze de politie bellen, maar als ze onder Hugo's bed een koffer met geld vinden, besluiten ze het lijk te laten verdwijnen.

De accountant trekt het kortste strootje en moet het lijk, ter voorkoming van identificatie, verminken. Dat gaat hem niet in z'n koude kleren zitten. En terwijl de arts en de journalist schaterend geld over de balk smijten trekt de accountant zich terug op zolder, wachtend op naderend onheil. Maar niet alleen Hugo's handlangers zitten achter het geld aan. Ook zijn vrienden raken bevangen door geldlust.

‘Shallow Grave’ is opvallend fris gefotografeerd, geregisseerd en geacteerd. Veel zwarte humor, legio onverwachte wendingen, waarachtige personages. Regisseur Danny Boyle negeert overbodige verduidelijkingen (Joost mag weten waar dat geld vandaan komt) en concentreert zich op de gruwel van lijkverminking (prachtige scène waarin voet afgezaagd wordt) en de greep van hebzucht.

Maar 'Shallow Grave' is geen perfecte film. Zo is de haat die tussen de drie hoofdpersonages groeit niet echt aannemelijk. Nadat de accountant zich op zolder heeft teruggetrokken is er weliswaar sprake van tweedracht, maar dat de vrienden elkaar zo snel zo fel naar het leven gaan staan is moeilijk te verteren. Verder is het lastig identificeren met de drie. Regisseur Boyle maakt hen al in de eerste scène onsympathiek wanneer ze de ene na de andere hospitant afzeiken. Eigenlijk hoop je dan al dat ze lik op stuk krijgen. Dat krijgen ze gelukkig ook.