Op de vlucht voor de middelmaat van een televisieserie

Tot nu toe zijn voornamelijk televisieseries met een grote nadruk op special effects geschikt gebleken voor een bioscoopversie. Denk aan science-fiction-series als ‘Batman’ en ‘Star Trek’, die aan overtuigingskracht wonnen door het veel grotere studiobudget en geavanceerde techniek. Gewone (populaire) televisieseries hebben daarentegen een te hoge lulligheidsgraad om tot 35 millimeter opgeblazen te worden - er is geen hond die naar 'Gunsmoke, The Movie' zal gaan.

Het mag dan ook opmerkelijk genoemd worden dat er een bioscoopversie gemaakt is van de routineuze sixties-serie 'The Fugitive'. Enkele herhalingen (op Super Channel) toonden aan dat het niet een kwestie van dementie was dat ik me niets van de oorspronkelijke uitzendingen kan herinneren.

‘The Fugitive’-serie ging over ene dokter Richard Kimble, een man die ten onrechte van de moord op zijn vrouw werd verdacht. Iedere aflevering werd Kimble bijna door de politie opgepakt, en iedere aflevering kreeg Kimble bijna de moordenaar - een eenarmige bandiet - te pakken.

Na vier jaar trouw kijken werd de kijker beloond met de ontknoping van dit kat en muis-spel; in de laatste aflevering, waar 72 procent van het Amerikaanse televisiepubliek naar keek (een precentage dat pas geëvenaard werd met de aflevering van Dallas waarin de aanvaller van JR werd ontmaskerd), werd Kimble eindelijk gerehabiliteerd en kon de schurk worden gearresteerd.

De makers van de filmversie hadden het grote voordeel dat ze niet op een volgende aflevering hoefden te anticiperen (hoogstens op een sequel) en de kijker al na twee uur op de ontknoping konden trakteren. Bovendien konden zij zich echte filmsterren veroorloven, en met flitsend camerawerk en Dolby-effecten de knullige achtervolgingen in een pompende rollercoaster (achtervolgingsfilm) omzetten.

De regie was in de vaardige handen van regisseur Andrew Davis, die met 'Code of Silence' en 'Under Siege' heeft bewezen uitstekend met andermans adrenaline te kunnen sollen, terwijl de hoofdrollen overtuigend worden vertolkt door een gesloopte Harrison Ford als de voortvluchtige en een triomfantelijke Tommy Lee Jones als de politieman. 'The Fugitive' is een ouderwetse, degelijke en goed verzorgde actiefilm geworden.