Charismatische maniak mist diepgang

Demi Moore, passend bijgenaamd 'Gimme Moore' kan sinds de teloorgang van Julia Roberts voor de best betaalde actrice van Hollywood doorgaan. Bij filmcrews berucht vanwege haar kuren eist deze prima donna een recordsalaris van 12,5 miljoen dollar per rol. Het is echter de vraag of zij met deze status net zo gerespecteerd zal worden als politiek overcorrecte supersterren als Jodi Foster of Michelle Pfeiffer.

Moore heeft namelijk de reputatie haar sex-appeal als carrièrepeiler te misbruiken; ze liet haar borsten vergroten ("Ze zijn enorm gegroeid toen ik kinderen kreeg"), bezorgde Michael Douglas een film-blowjob in Disclosure en gaat binnenkort helemaal uit de kleren in 'Striptease'.

Wie haar filmografie echter nuchter bekijkt stuit geenszins op een 'bimbo'. Integendeel, naast degelijke Hollywood vertolkingen in 'Ghost' en 'A Few Good Men' getuigen persoonlijke rollen in het onbekende 'The Butcher's Wife' (zelf geproduceerd) en het curieuze 'Mortal Thoughts' (met echtgenoot Bruce Willis) van een even dappere als geslaagde acteerverdieping. Moore heeft karakter. Je zou haar hoogstens kunnen verwijten dat ze soms een té verantwoorde weg kiest, bijvoorbeeld met 'The Juror' van regisseur Brian Gibson.

Annie (Moore) is een alleenstaande kunstenares die samenleeft met haar twaalfjarige zoontje. Om haar monotone bestaan kleur te geven stelt ze zich beschikbaar als jurylid. Samen met elf andere leden moet ze een vonnis vellen over een maffiabaas, die schuldig is aan moord op een jongetje. Dan komt 'The Teacher' (Alec Baldwin) in Annie's leven.

The Teacher doet zich voor als een charmante kunstminnaar, maar blijkt een huurling van de maffia die gespecialiseerd is in moord en manipulatie. Hij moet Annie zover krijgen dat ze de andere juryleden overtuigt van vrijspraak. Om zijn woorden kracht bij te zetten vermoordt hij Annie's vriendin en bedreigt hij haar zoontje. Maar Annie weert zich krachtig en dwingt respect af bij The Teacher. Hij wordt zelfs verliefd op haar. Wanneer de gangster vrijgesproken is en deze Annie wil laten vermoorden, slaagt Annie erin hen tegen elkaar uit te spelen.

The Juror, geschreven door 'Silence of the Lambs'-scenarist Ted Tally, ambieert eenzelfde suspense als deze klassieker. Weer concentreert de plot zich op een charismatische psychopaat die met intelligentie, charme en schijn-empathie een bedwelmend parfum over zijn moordlust weet te leggen. Baldwin is even sexy als weerzinwekkend.

Maar The Juror zal geen klassieker worden. Tally's onverwachte wendingen zie je te vaak aankomen en Baldwin mist de maniakale diepgang van Anthony Hopkins. Verder is Moore's Annie een enorme spanningsverlammer. Ze zet de eigentijdse, sterke moeder zo verantwoord neer dat ze iedere fascinatie onmogelijk maakt en zelfs irritatie oproept. Zó correct, zó saai. Het lijkt wel of Moore zich aan Jodi Foster begint te spiegelen; of ze een Oscar momenteel meer ambieert dan een volgend record-honorarium. Zonde.