Computer als sleutel in langdradig moordraadsel

Een bekend thema in thrillers is 'de man die niet geloofd wordt'. In dergelijke films is de protagonist getuige geweest van een gruwelijke moord, maar stuit dan op een muur van ongeloof bij de politie omdat de schurken het lijk stiekem hebben weggesleept en de buren door handlangers hebben vervangen.

Dergelijke scenario's blinken doorgaans niet uit in waarschijnlijkheid omdat de manoeuvres die door de boeven worden uitgehaald veel te omslachtig zijn terwijl een simpele liquidatie de film al na een kwartier zou afronden. Ook 'The Net', een typische 'de vrouw die niet geloofd wordt' thriller, kan niet zonder onwaarschijnlijkheden, al is de belangrijkste troef (depersonificatie door middel van computerbraak) akelig aannemelijk gemaakt.

Sandra Bullock is een computerdeskundige die gespecialiseerd is in het opsporen van foute programma's en het isoleren van virussen. Via een vriend krijgt ze een diskette in haar bezit met belastende informatie over een computergigant, die beveiligingssystemen voor overheidsprogramma's ontwikkelt.

Ze raakt de diskette weer kwijt, maar als een huurmoordenaar aanslagen op haar leven pleegt en Bullock steun zoekt bij de overheid, blijkt haar identiteit in alle computers te zijn vervangen door die van een door de politie gezochte, verslaafde prostituee. Ze kan alleen 'zichzelf' weer worden door in het hol van de leeuw het belastende programma open te breken en dit naar de FBI te mailen.

Essentieel voor het scenario van ‘The Net’ is dat de heldin weinig mensen kent. De opzet dicteert immers dat Bullocks identiteit uitsluitend via computers vastgesteld kan worden. Daarom maakten de schrijvers van deze aantrekkelijke actrice een geïsoleerd muisje dat uitsluitend via Internet met mannen flirt, en gaven ze haar moeder de ziekte van Alzheimer zodat deze haar dochter niet herkent.

Verder maakten ze van haar ex-vriend een psychiater die vermoedt dat Bullock paranoïde is en haar dus niet gelooft. Wel erg toevallig allemaal, maar deze kronkels worden gecompenseerd door de zenuwslopende identiteitsvernietiging die buitengewoon realistisch geënsceneerd wordt.

Irritanter is dat regisseur Irwin Winkler de subtiele spanning, die hij met verve uit het toch steriele computergebruik weet te slaan, te vaak plaats laat maken voor uitgekauwde achtervolgingen. Hij speelt op safe met cliché's.

Maar wat ‘The Net’ het meest ondermijnt, is een probleem van het hele subgenre: het duurt zo verschrikkelijk lang voordat de heldin haar slachtofferrol afschudt en het heft in eigen handen neemt. Zo zit je je meer dan een uur te verbijten om al dat ongeloof, en stiekem hoop je dat die arme Bullock zo snel mogelijk met een kogel uit haar lijden verlost wordt.